zondag 22 november 2015



Dag mama en papa,
Opnieuw een thema afgewerkt, nl de bakker. Het was wel geen gewoon thema maar een thema samen met de huppers.

We kwamen binnen in de klas en hij was omgetoverd tot een heuse bakkerij maar niet alleen onze klas. De voorbije twee weken mochten we ook de leraarskamer van de juffen en meesters gebruiken om in te spelen en te werken.

In de voormiddag werkten de huppers in hun klas maar elke namiddag kwamen ze naar onze klas of mochten wij in hun klas spelen, leren werken,...

We starten het thema met een heuse ren je rot-quiz. Allerlei vragen kwamen op ons af en de ene was al makkelijker dan de andere...

 
Er waren heel wat nieuwe hoeken.

Zo was er een memorie en een kwartet rond de bakker, waren er tel- en woordkaarten,cupcakes die we konden versieren met knopen om te tellen,...Er waren boeken rond de bakker, een werktafel waar we met patronen, glitterstiften, stof,..allerlei verschillende taarten konden ontwerpen.

We konden ook zelf een bakker of bakkerij samenstellen en we maakten een echte oude bakkersmolen.

We speelden een spelletje op de computer waar we de rangtelwoorden leerden, we maakten met mozaïek allerlei taarten en cupcakes na,...

Er was natuurlijk ook een grote bakkerij. Met een schort en  bakkersmuts aan konden we broden en taarten bakken in onze oven. Nadat alles gebakken is, konden we de taarten, broden, pralines,...enz. verkopen. Sommige broden waren heel

goedkoop en andere heel duur ;-). Aan onze bakkerij was er ook een bistro zodat ‘onze klanten’ hun taart ook op konden eten.

 
Daarnaast hadden we nog heel wat hoeken waar we met verschillende materialen konden experimenteren. Zo was er een plasticinehoek waar we zelf taarten konden maken maar ook taarten konden beleggen.

Ook was er een tafel met zand om allerlei cakes te maken.

 
Daarnaast luisterden we naar verhalen, keken we naar een filmpje van Raaf over de bakker en hoe hij broden bakt en leerden we een versje in de klas en een liedje samen met de huppers.

De juffen speelden ook poppenkast en toneel voor ons en we leerden de actieve voedingsdriehoek kennen. Dit was niet zo eenvoudig maar we deden heel erg ons best en konden hem toch samenstellen.

Op de boerderij ‘De Campagne’ leerden we al brood bakken maar in de klas hebben we, dankzij de vele broden dat we meebrachten van thuis, heel wat verschillende broden geproefd. We leerden Italiaans-, Indisch-, bruin-, wit-, suiker-, chocolade-, en zoveel meer broden kennen.

 
Tot slot van het thema prikten we allerlei figuur-broodjes uit boterhammen.

 


 

Vele bakkersgroetjes

De zonnen en juf Nathalie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten