Dag mama en papa,
De eerste twee weken van het nieuwe
jaar werkten we in de klas rond ‘licht en donker’. Alle gordijnen werden dicht
gedaan, alle grote lichten uit en enkel met onze kleine lampjes aan in de klas
was het reuze gezellig.
Zo konden we naar hartenlust
experimenteren met de meegebrachte zaklampen, andere lampen en natuurlijk de
zonnebrillen. Even dachten we dat onze juf gemist was van seizoen want
ja...zonnebrillen in de winter? Dat heb je toch helemaal niet nodig. Is jullie
nieuwsgierigheid gewekt?? Wel, straks vertellen we jullie daar meer over.
We leerden hoe lampen werken, wat het verschil was tussen licht en donker, wie er voor zorgt, waarom je schaduw groter is in de winter dan in de zomer...
Daarna was het tijd om te experimenteren. We merkten al heel snel dat er heel wat verschillende zaklampen bestaan. De ene heeft batterijen, de andere moet je draaien, de ene schijnt fel, de andere kan ver schijnen,...
We maakten schaduwen op de muur en op elkaar. We tekenden vormpjes met onze zaklampen op elkaars trui en leerden zo begrippen als voor, naast, onder,...
Met onze zonnebrillen experimenteerden
we door te kijken naar lampen, in het donker met of zonder zonnebril maar na
het luisteren naar een verhaal ‘mijn zus woont in het donker’ merkten we ook op
dat het moeilijk leven is wanneer je niet goed of helemaal niet kan zien. Juf
vond dat we dat wel eens mochten ervaren en zo moesten we naar het toilet, jas
aandoen en drinken met een zonnebril op onze neus...
We leerden met Mikadostokken ook
sterrenbeelden maken. Zo moesten we 9 sterren met elkaar verbinden en dan moest
het andere kindje die namaken.
Daarnaast leerden we ook een versje
over licht en donker en hebben we natuurlijk ook geknutseld.Zo maakten we een lantaarn van met vleermuizen.
We schilderden met kleurschakeringen (één kleur mengen tot we lichter en donkerdere schakeringen bekwamen) en maakten we er daarna een kunstwerk mee. Ook maakten we een vliegend uiltje door te stempelen met onze vingers.
Er waren twee nieuwe hoeken in de klas.
Er was de lichtbak. Daarop konden we de moeilijkste tekeningen helemaal zelf
tekenen. Lijntje voor lijntje met een
potlood tot de volledige tekeningen er op stond. Daarna was het tijd om ze in
te kleuren.
En er was de donkere hoek in de gang.
Daar speelden we met lichtgevende sterren, met de zaklampen en een grote spot
waarvoor we met onze handen schaduwfiguurtjes konden maken.Er waren contractwerkjes en we kregen ook een nieuw puzzeldiploma. Op het diploma hangen vier zelfgekozen puzzels en dit tot 100 stukken. Er werd ook naar hartenlust gespeeld met de plasticine van de Sint en de verjaardagen en gedanst op onze nieuwe cd van K3.
Samen met de anderen klassen deden we
ook heel wat leuke dingen.
Zo speelden de juffen voor ons het verhaal van ‘Welterusten
kleine beer’ of Rikki durft op de schimmenkast. Kregen we relaxatieoefeningen.Vrijdagmorgen deden we ook iets samen. Zo moesten alle beren, vissen en zonnen en huppers in de leraarskamer wachten terwijl de juffen iets aan het maken waren in de zaal.
Toen we uiteindelijk binnen mochten gaan was het wel spannend. We kregen elk een vis of beer aan onze hand, een zaklamp en in de pikdonkere zaal mochten we een parcours afleggen.
Wat een leuke belevenis. Daarna werden
allerlei lichtgevende sterretjes op de grond geplaatst en die mochten we dan
gaan zoeken. Tot slot speelden we met de zaklampen en dansten we op het liedje
‘’ Een tocht door het donker’
Veel lichtgevende groetjes
De zonnen en juf Nathalie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten