Dag mama en papa,
De voorbije
maanden vroegen we regelmatig aan juf wie er woont op de Noordpool, wat het
noorder- en zuiderlicht is, of ijsberen en pinguïns elkaar tegen kunnen
komen,...Juf beloofde dat ze haar best zou doen om dit thema aan bod te laten
komen en dan was het eindelijk zo ver...Onze reis van de Noord- naar de
Zuidpool kon eindelijk beginnen.
We
keken in boeken en naar filmpjes om meer en meer te weten te komen over de
polen. Zo leerden we dat de Noordpool ook een andere naam heeft, nl. Arctica en
dat de Zuidpool, Antartica heet. We keken ook naar een filmpje over het
ontstaan van het zuider- en noorderlicht en keken hoe ijsberen en pinguïns
leven.
De
bouwhoek werd omgetoverd tot Noordpool. We hadden iglo’s, eskimo’s en
natuurlijk allerlei verschillende soorten pooldieren. Met behulp van blauwe
doeken, isomo en ‘sneeuw’ waanden we ons volledig op de noordpool. In een
andere hoek werd met heel wat materiaal de Zuidpool gemaakt.
Daarnaast
hebben we heel wat geknutseld. We schilderden met heel speciale verf, nl.
ecoline het zuider- of noorderlicht en kleurden een pinguïn of een ijsbeer in.
Daarnaast maakten we ook een koningspinguïn of gewone pinguïn. Dat deden we
door hem in te schilderen of door hem te bekleven met stof.
In een andere hoek konden we, dankzij de vele knuffelijsberen of
–pinguïns leren meten. We hadden meetlinten en blaadjes zodat we ze eerst van
groot naar klein konden leggen en daarna konden meten. Niet eenvoudig maar we
deden heel erg ons best.Er waren ook heel wat nieuwe spelletjes. Zo leerden we kwartet spelen, was er een pinguïnspel waarbij we de dieren op de berg moesten zetten maar ze mochten er niet afvallen. Er was ook een memorie en er was een poolspel.
In de boekenhoek konden we kijken in boeken over de beide polen en in de hoekhoek was er een mozaïek rond de pinguïns.
Er waren ook contractwerkjes en we zijn ook nog volop bezig aan onze puzzeldiploma’s. Juf verschiet elke keer hoe goed we al kunnen puzzelen en de meeste zonnen puzzelen nu al tot 104 stukjes.
Nicolas bracht de film ‘Happy Feet’ mee naar de klas. Elke middag keken we, na het spelen in de hoekjes een aantal minuten naar de film. Wat was het spannend om te zien.
Tijdens klassikale momenten luisterden we naar verhalen van pingu en van ijsje het kleine ijsbeertje. We leerden meer/minder/ evenveel met ijsberen en dansten de pinguïndans.
Zoals je kon lezen hebben we heel wat gedaan de voorbije weken en we
genoten op en top.
Vele
winterse-groetjes
Geen opmerkingen:
Een reactie posten