Dag mama en papa,
Het thema ‘verkeer’ is met een vliegende vaart voorbij gevlogen of
moeten we zeggen voorbij gestapt, gereden,… Echt wel alle mogelijke manieren om
ons te verplaatsen zijn aan bod gekomen maar laten we eerst starten bij het
begin.
Alles in de klas stond in het teken van het verkeer. Zo konden we in de
verschillende hoeken heel wat zelf ontdekken.
Wat was er nu allemaal...
Onze autohoek was verhuisd van op het verdiep naar beneden...Daar konden
we treinsporen maken, met de kaplablokken een verkeerspunt bouwen voor de auto”s,
we konden naar de garage,...
Er waren twee nieuwe spelletjes in de klas. Het eerste spelletje was een
groot spelbord waar we over een overweg en een zebrapad moesten rijden om onze
koffers van de ene kant naar de andere kant te brengen.
Het tweede spelletje was niet zo eenvoudig. Er was een politiewagen
waarop stippen gekleefd moesten worden. Elk kindje had een aantal politiemannen
in dezelfde kleur en moesten proberen om het in dezelfde volgorde te leggen
nadat we het tien seconden hadden gezien.
Een aantal tafels werden aan de kant geschoven zodat er een heuse auto
gebouwd kon worden. Met een stuur, stoelen, wielen, versnellingspook,..konden
we aan de slag. Soms hadden we wel pech..er was een politieman aanwezig. Die
gaf ons een boete voor te snel te rijden, bellen achter het stuur,..
We konden ook met het ladderspel spelen, lezen in heel wat boeken of
puzzels maken rond het verkeer. Daarnaast speelden we ook met het
politiekantoor van Playmobil.
Natuurlijk maakten we ook wel een aantal werkjes. Zo waren er nieuwe
contractwerkjes waarmee we aan de slag konden,zochten we wat goed en fout loopt
in het verkeer,... Als grote werkjes kleurden we het AYA-mannetje in. Wanneer we dat gedaan
hadden mochten we kiezen. Ofwel maakten we fluokledij met stof of
overschilderden we het met ecoline.
We ontwierpen een auto voor heel wat verschillende dieren en schilderden
over de politie. Met auto’s konden we ook een weg volgen nadat we ze in de verf
geduwd hadden...heel leuk om de sporen te voorschijn te toveren op ons blad.
We luisterden naar het verhaal van Mevrouw Hermitage, wegpiraat en
maakten voor de vriendjes in onze klas een vriendschapsvlaggetje.
Tot slot leerden we hoe we een lekke binnenband moesten herstellen. We
zochten eerst het gat door hem in een waterbak te duwen, daarna tekenden we een
cirkeltje rond het gaatje om het te schuren met schuurpapier, er lijm op te
doen en het gat te dichten...een hele klus was het.
Met de vissen, muizen en beertjes deden we ook heel wat samen. Zo
mochten we genieten van een toneeltje gespeeld door de juffen, luisterden we
naar het kamishibaiverhaal van ‘Anna in het verkeer’, mochten we fietsen op een
heus fietsparcours en keken we naar een poppenkastverhaal over een boef en de
politie.
Ook in de turnlessen fietsten we er op los.
Tot slot sloten we ons project ‘Een ster in het verkeer’ af met een
opendeurtjesmiddag. Alle kleuters konden kiezen in welke klas ze gingen spelen
en zelfs de kleinste muizen vonden de zonneklas met hulp van enkele zonnen.
Vele verkeersgroetjes
De zonnen en juf Nathalie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten