maandag 30 mei 2016

Terug naar de tijd van de dino's...


Dag mama en papa,

De voorbije weken namen we een kijkje in de wereld van de grootste wezens die ooit geleefd hebben, namelijk de dino’s.

De meisjes waren niet onmiddellijk in de ban want dino’s dat was toch meer iets voor jongens tot we merkten door te kijken naar boeken, door te spelen,… dat er ook lieve dino’s zijn.

In boeken gingen we op zoek naar verschillende soorten dino’s. Daar ontdekten we dat ze heel groot kunnen zijn. Omdat we moeilijk konden vergelijken dachten we aan het maken van een vergelijking met onze school. We kregen van meneer de directeur een rolmeter en merkten zo op dat er twee langnekdino’s in onze school kunnen staan.



Er waren heel wat nieuwe hoeken in de klas. Zo was er een echt dino-paradijs.  Juf had heel wat dino’s mee en ook de kinderen brachten wat dino’s mee. Zo waren er heel wat verschillende soorten aanwezig in de klas. Van doosjes en emmers, maakten we bergen, vulkanen, schuilplaatsen,…

Er was ook een andere dinohoek waar we konden spelen met playmobildino’s.

 n de denkhoek konden we puzzels maken, moesten we dino’s sorteren, konden we ze tellen, moesten we het doolhof volgen,...

 Er waren heel wat nieuwe spelletjes. Zo waren er verschillende memories, lotto’s,een domino, ladderspel en een spelbord van dino’s. Vooral het spelbord werd het meest bovengehaald. Daarop moesten dino’s de top van de vulkaan halen. Helaas moest je helemaal opnieuw beginnen wanneer je op een vakje met een vulkaanuitbarsting kwam.


Er was ook een hoek waar we als echte archeologen aan de slag konden gaan. We gingen op zoek naar stukjes bot en stelden zo een nieuwe dino samen.

Natuurlijk werd er ook geknutseld. We stelden een dino samen volgens een stappenplan, tekenden een mond met scherpe of stompe tanden en daarrond een dinohoofd.



We keken ook hoe het landschap er toen uitzag en stelden een dinolandschap samen door te tekenen of te kleven. Daarna kleurden we verschillende dino’s of mochten we ze erbij stempelen.

Er waren ook contractwerkjes en natuurlijk konden we ook verder werken aan de puzzeldiploma’s.

Een moeilijke opdracht was het stempelen van allerlei moeilijke dino-namen. Gelukkig had juf ze al voorgeschreven. In een andere hoek konden we aan de hand van magneten verschillende namen van dino’s namaken.

Er was ook een tekenhoek waar we zelf dino’s konden leren tekenen aan de hand van stappenplannen of waar we dino’s met een sjabloon konden tekenen. Dit konden we zowel op een zwart blad met wit potlood of op een wit blad met kleur.

We leerden een liedje en een versje en luisterden naar heel wat verhalen met dino’s in de hoofdrol.

Als afsluiter van het thema keken we naar de film ‘Platvoetje en zijn vriendjes’ Tijdens het bekijken van de film werden enkele traantjes weggepinkt toen platvoet zijn mama stierf. Handen werden voor het hoofd gehouden bij fragmenten van ruigtand. Gelukkig waren er ook mooie en grappige momenten zoals de geboorte van Platvoet, het vinden van zijn vrienden en het bereiken van de groene vallei.

 

Vele dino-groetjes

De zonnen en juf Nathalie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten